25. mars 2012

Psykisk

For noen måneder siden, leste jeg om psykiske lidelser, og om hvordan mange av disse var arvelige. Jeg vet godt at jeg kanskje har arvet mye av det jeg tenker og føler, fordi jeg er litt som deg, du har den samme forvrengte oppfatningen.

Likevel er en god tommelfingerregel at vi er på feil spor når når vår tolkning av virkeligheten og den adferden som følger med fører oss ut i problemer med å håndtere hverdagen og forholdet til våre medmennesker. Dersom ”alle andre” oppleves som vanskelige og ”dumme” bør det ringe noen bjeller. Problemet er bare at den personen som er rammet ofte ikke vil forstå at det er han eller hun det er noe ”galt med” fordi det nettopp er virkelighetsoppfatningen det er noe feil med. 

Det er slik du er mot oss, din egen familie, for det er jo vi som er vanskelige, dumme, idiotiske, gale. Og det er slik jeg er mot alle som ikke er familien min(Eller mine nærmeste venner), selv om jeg vet det er meg det er noe galt med. Det er min virkelighetsoppfatning.


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar